Pardubice – zámek a město, Kunětická hora, kostel v obci Kočí

Poznávací výlet podle programu připraveného Dr. Františkem Smrčkou z VŠPJ
Úterý 11. června 2024

Osobností, o níž se dnes převážně mluvilo, byl Vilém z Pernštejna a jeho rod – od průvodkyně na zámku Pardubice jsme se dozvěděli, že třígenerační vzestup a pád rodu zahrnoval léta 1491–1560. Vilém z Pernštejna (1438–1521) vystavěl v Pardubicích pozdně gotické sídlo, jeho synové Vojtěch a Jan ho upravili v duchu rané renesance, třetí generace musela hlavní sídlo pro dluhy prodat – příslušníci rodu poté sídlili v tzv. Pernštejnském domě na Pražském hradě (dnešní Lobkovický palác) a na nově postaveném zámku v Litomyšli.
V roce 1631 vymřeli po meči, 1646 po přeslici.

Reliéf s vyobrazením heraldické pověsti pánů z Pernštejna z roku 1511 v gotické vstupní síni hradu Pardubice.

Pověst, uvedená pod vyobrazením, praví, že prapředek rodu byl prostý uhlíř, který dokázal zkrotit divokého zubra. Za jeho chytrost a statečnost mu panovník udělil pozemkový majetek na Moravě a erb s vyobrazením zubří hlavy, která má v nozdrách houžev.
Prostý původ bájného prapředka Pernštejnů dokládá, že pověst vznikla ještě v dobách panování českých knížat a králů z rodu Přemyslovců (do roku 1306), jejichž prapředkem byl podle pověsti Přemysl Oráč. Žádný šlechtic se nemohl vychloubat „urozenějším“ prapředkem, než k jakému se hlásil český král.
Dochované prameny umožňují sledovat historii předků rodu pánů z Pernštejna i jejich erbu až do přelomu 12. a 13. století. Pernštejnové tedy patří mezi několik nejstarších českých a moravských šlechtických rodů.

Pernštejnský rodokmen s erby.

V roce 1491 koupil Pardubice (první dochovaná zmínka o městě je z roku 1295) nejmocnější šlechtic Českého království a nejvyšší hofmistr Království českého Vilém z Pernštejna. Pardubice si zvolil za centrum svého panství a začal tu budovat sídlo, které odpovídalo jeho postavení. Pernštejnům město vděčí za celé historické jádro s renesančním náměstím, jejich dílem je i unikátní přestavba bývalého hradu na pohodlný palác obehnaný mohutným opevněním.

Ve skleněných sloupcích gotické vstupní síně jsou vyobrazeny dějiny a državy rodu Pernštejnů.

V prvním patře zámku jsou reprezentativní rytířské sály s fragmenty původních nástěnných maleb – pro návštěvníky zřejmě nejatraktivnější.

Renesanční výmalba největší místnosti zámku, tzv. Mázhausu, představuje fragment nástěnné malby Zákon a Milost. Jsou tu zachovány dřevěné kazetové stropy z období let 1520–1530.
Replika rozsáhlé nástěnné malby s motivem Zákon a Milost v hlavním renesančním sále zámku. Český nápis zní:
Zákon skrze Mojžíše dán jest, milost a pravda skrze Ježíše Krista.
Nástěnná malba Samson a Dalila z roku 1532 ve Vojtěchově sálu je nejstarší známou renesanční malbou na území Čech. Vlevo je rodový pernštejnský erb.
Replika obrazu Samson a Dalila – je zachycena zrádná Dalila, právě stříhající Samsonovi pramen vlasů, v němž je skryta jeho nadzemská síla. Vojsko Filištínů už se blíží, aby ho zajalo.
Reprezentativní rytířské sály v prvním patře pernštejnského paláce.
Fortuna volubilis je považována za první ženský akt v dějinách českého malířství.
Fortuna volubilis čili Štěstěna vrtkavá – replika představuje nahou ženu na vrtkavé kouli zálibně se zhlížející v zrcadle.
Rostlinné motivy v okenních nikách Vojtěchova sálu.
Pozdně gotická klenba z doby Viléma z Pernštejna v arkýři Vojtěchova sálu.

V zámku dnes sídlí Východočeské muzeum, takže jsme nakoukli i do některých stálých expozic.
V oficiálním textu k 500. výročí smrti Viléma z Pernštejna bylo před několika lety uvedeno, že Vilém převedl naši zemi ze středověku do renesance – byl vysoce pragmatickým politikem, který jako velmi bohatý a vlivný člověk dokázal po skončení dlouhých válek využít nastávající klidné období pro budování velkostatků a rybníků – byl ekonomicky zdatný, podporoval využívání češtiny jako úředního jazyka i náboženskou toleranci.

Počátky panského sídla v místech dnešního zámku lze podle archeologických nálezů datovat do konce 13. století.
V roce 1490 koupil rozlehlé kunětickohorské a rok poté i pardubické panství moravský velmož Vilém z Pernštejna, který se tehdy stal jednou z předních osobností na dvoře Vladislava Jagellonského. Za centrum moderně budovaného velkostatku Vilém zvolil do té doby málo rozvinuté Pardubice a záhy je přetvořil na českou rezidenci rodu.
Po Vilémovi z Pernštejna (†1521) pokračovali v úpravách zámku jeho synové Vojtěch (†1534) a Jan (†1548).
V roce 1560 prodali Pernštejnové Pardubice králi. Poslední rozsáhlejší přestavba zámku byla v poslední čtvrtině 16. století, kdy dostal zámek sgrafitovou výzdobu fasád. Barokní úpravy provedl František Maxmilián Kaňka.
Na louce mezi Příhrádkem a zámeckými valy září téměř třímetrová ocelová socha koně od Michala Gabriela.

Další díl bohaté historie Pardubic na nás čekal na Pernštýnském náměstí, které je od roku 1964 centrem městské památkové rezervace. Obdivovali jsme několik desítek nádherně opravených domů, které dokládají stavební vývoj města. Bezpochyby pohled každého návštěvníka nejdříve zamíří k výstavné budově radnice.

Radnice byla postavena podle návrhu architekta Jana Wejrycha na konci 19. století v neorenesančním slohu a změnila tak původní jádro města.
Mariánský sloup s balustrádou – socha Panny Marie je z konce 17. století, na objednávku radních vytvořil v 18. století místní sochař Jakub Teplý balustrádu se sochami patronů země české.
Dům U Jonáše je nejobdivovanější barokní památkou Pardubic. Stojí na východní straně Pernštýnského náměstí. Průčelí domu zdobí rozměrný plastický reliéf s postavou biblického proroka Jonáše v tlamě velryby. Dnes tu sídlí Gočárova galerie.

Toto dílo je připisováno místnímu sochaři a řezbáři Jakubu Teplému, který je autorem výzdoby i několika dalších domů.

Dům U sv. Václava, původně gotický, byl po roce 1538 renesančně přestavěn, plastika sv. Václava na koni je z roku 1799. V minulosti sloužil dům jako šatlava.
Tento dům s nádhernou plastikou na fasádě je (asi) součástí Evropského společenského domu na Pernštýnském náměstí.

Zelenou bránou, která představuje jednu z nejvýznamnějších dominant Pardubic a spolu se zámkem vévodí historickému centru města, jsme prošli na náměstí Republiky, upravené jako harmonický přechod mezi starým a novým městem.
Dnes je objekt tvořen vstupní renesanční branou, jejíž průčelí zdobí reliéf podle návrhu Mikoláše Alše. Za vstupní branou se vypíná více než 60 metrů vysoká věž, která nabízí nádherný pohled na město, zámek i široké okolí, včetně hradu Kunětická hora, kam zanedlouho zamíříme.

Východočeské divadlo Pardubice – secesní budova byla postavena na začátku 20. století podle projektu architekta Antonína Balšánka.

Socha „Génia“ nad městským znakem má tvář Emy Destinnové – autorem je akademický sochař Bohumil Kafka.

Kostel sv. Bartoloměje ze začátku 16. století měl sloužit jako rodová hrobka Pernštejnů..

Samozřejmým pokračováním dnešního výletu do historie byla návštěva Kunětické hory – zdejší panství bylo prvním záchytným bodem Viléma z Pernštejna v roce 1490, rok poté koupil Pardubice.

Zřícenina hradu Kunětická hora stojí na osamoceném výrazném stejnojmenném vrchu v České tabuli nedaleko Pardubic.

Vrchol kopce a jeho okolí byly osídlené již v pravěku. Podle výsledků archeologického výzkumu založil hrad na přelomu třináctého a čtrnáctého století pravděpodobně král Václav II.
Od roku 1421 patřila Kunětická hora k důležitým opěrným bodům husitů, obsadil jí hejtman Diviš Bořek z Miletínka (vlastnil i Pardubice), který vešel do dějin jako vůdce panské jednoty v bitvě u Lipan. Jeho syn prodal majetek Vilémovi z Pernštejna.

Podoba Kunětické hory v době největšího rozkvětu – foto vstupenky.

Dochovaná podoba hradního jádra je výsledkem pernštejnské přestavby, při které byl vybudován nový palác s půdorysem písmene L, takže ústřední nádvoří bylo obestavěno ze tří stran.

Paláce měly dvě patra, nad kterými se nacházelo ještě obranné hrázděné polopatro. Na okraji příkopu v předhradí vznikla kaple svaté Kateřiny.

Do hradního jádra se vstupovalo systémem sedmi bran, dva vstupy byly chráněny padacími mosty. Důmyslné opevnění i stavby výrazně poničila na podzim 1645 švédská vojska pod vedením generála Linharta Torstensona – kámen byl pak až do začátku 20. století rozebírán na stavby v okolí. Muzejní spolek v Pardubicích započal podle projektu architekta Dušana Jurkoviče se záchrannými pracemi.
Rozsáhlá rekonstrukce kulturní památky byla dokončena a zpřístupněna v roce 2023.

Tzv. Jurkovičův palác. Prohlídky hradu jsou samostatné, k dispozici je množství informací.

Nemohla jsem se vynadívat na stropy se sklípkovými klenbami – neuměle jsem je vyfotila, ale a v duchu si nesu jejich opravdovou krásu.

V roce 1871 se zřítila původní sklípková klenba rytířského sálu (svůj díl viny na tom mohlo mít odstřelování skály v lomu), roku 1921 byla klenba obnovena. Šlo o vůbec první velkou akci Muzejního spolku na Kunětické hoře.
Klenba byla restaurována podle návrhu inženýra Antonína Žabky, složité bednění vyhotovil pardubický tesařský mistr František Kavka. Kopie sklípkové klenby je z betonu a na rozdíl od středověkého originálu má dnes funkci pouze dekorační.
Rozloučení s hradem Kunětická hora.

V článku Horní Jelení z roku 2013 je jedna část věnovaná Kunětické hoře, po níž nás provázel geolog doc. Zdeněk Laštovička.

Asi 4 km východně od Chrudimi jsme projížděli obcí Kočí a nenechali si ujít návštěvu unikátního kostela sv. Bartoloměje, do něhož se vstupuje dřevěným barokním mostem se zachovanou dubovou konstrukcí. Provázela nás a zcela se nám věnovala starostka obce, o níž existuje písemný záznam už v roce 1263, tedy za vlády Přemysla Otakara II.

Kostel založila v roce 1397 královna Žofie, druhá manželka Václava IV. Jednolodní kamenný kostel představuje dílo vrcholné gotiky, na něj navazuje dřevěná zvonice a krytý barokní most.

Kolem kostela se od 16. do konce 19. století pohřbívalo. Část náhrobků je rozestavěna po jeho obvodu.

V kamenném kostele je překvapivě plochý dřevěný strop ze začátku 16. století, který je zdoben obrázky starozákonních proroků a různými ornamenty. Na stěnách jsou odkryty fresky převážně z období renesance.
Dřevěná, bohatě zdobená kruchta.
Nástěnné fresky v kostele sv. Bartoloměje v Kočí.
Masívní dubové trámy jsou čepovány pouze dřevěnými kolíky. Most k věži a kostelu nahradil původní lávku z 15. století, která kdysi překlenovala mokřiny.
Na krytý most navazuje dřevěná zvonice s rozšířenou, pětiboce ukončenou dolní částí, horní část je uzavřena štíhlým osmibokým jehlancem. Celkově dosahuje výšky 29 metrů a je až k zemi kryta šindelem. Na jednom z trámů je datum 1666.

Dřevěná zvonice byla vybudována na místě původní gotické stavby, z níž zůstaly dva zvony – Bartoloměj (1496 ) a Vavřinec (1562).

Výlet, připravený Dr. Františkem Smrčkou v rámci u3v, byl skvělý, stejně jako všechny předchozí. O jejich bohaté náplni se můžete přesvědčit v následujících článcích.

Moravský Krumlov, klášter v Dolních Kounicích, kostel v Řeznovicích
Bechyně, Židova strouha, Albrechtice nad Vltavou, Třeboň
Litomyšl, Luže, Toulovcovy maštale
Mikulov (a krátké zastavení v Rajhradě)
O Buchlovicích a Velehradě, kde jsme byli v roce 2023, jsem zatím nenapsala (snad se polepším).

Jedna odpověď na “Pardubice – zámek a město, Kunětická hora, kostel v obci Kočí”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*