Krkonoše s výstupem na Sněžku

Pořádal KČT, odbor Tesla Jihlava
25.–28. června 2024

Zájezd, na který jsem se hodně dlouho těšila, vedla, vymyslela trasy, zařídila ubytování a promyslela co nejvhodnější dopravu Ing. Míla Bradová.
Z Jihlavy jsme jeli v úterý 25. 6. vlakem v 6.37 do Havlíčkova Brodu, odtud v 7.01 do Kolína a Poděbrad, pak hodně obsazeným autobusem do Janských Lázní. Místenky jsme měli, nebylo však místo na kufry, které musely zůstat v uličce, ale nakonec jsme i s nimi šťastně před polednem dojeli na místo určení a ubytovali se v hotelu Arnika.
Dlouho jsme se nerozmýšleli a vyrazili na vycházku po městě a okolí, abychom ulevili nohám i duši – stačilo k tomu 7 km v přívětivé společnosti přátel.
Bylo nás celkem 13 – všichni, kromě mne, z turistického odboru Tesla. Obhlídli jsme město a kolonádu, pak jsme zašli společně posedět na Modrokamenskou boudu. Během této i následujících vycházek probíhal avizovaný kurz fotografování a základní údaje o nordic walkingu.
Všechny následující fotografie (až na několik, které označím) s péčí pořídila a poskytla mi je Iva Svobodová.

Hotel Arnika v Janských Lázních.
Lázeňská kolonáda v centru města.
Evangelický kostel v Janských Lázních.
Hotel Lesní dům, kde se dobře vařilo.
Výhled na Janské Lázně z aleje za městem.
Během vycházek probíhal kurz fotografování (vedl František) a základy práce s turistickými holemi (školila nás Míla, lektorka nordic walkingu).
Výlet na Modrokamenskou boudu, postavenou v 80. letech 19. století. Během doby prý ji proslavila švarná korpulentní hospodyně, která pekla vyhlášené borůvkové koláče.

Středa 26. 6. začala bohatou, výbornou snídaní. Míla měla všechno přepečlivě připravené, takže jsme odjeli v 8.52 linkovým autobusem do Velké Úpy, abychom se odtud lanovkou dostali na Portášky. Bylo nádherné počasí s dobrými výhledy. Lanovka startovala v 10 hodin,.my jsme tu chvíli zbývajícího času využili k tomu, abychom si pročetli velmi zajímavý text s fotografiemi o cestě někdejších nosičů nákladů na Sněžku. Před naší cestou to bylo pro někoho motivující, pro jiného stresující 🙂 Uvedu několik fotografií:

Texty pocházejí z roku 2012 a pokračují: Robert Hofer vynesl na Sněžku 140 kg těžkou pokladnu, stokilový kus uhlí či v březnu 1944 od Obří boudy vůbec nejtěžší ocelovou rouru 160 kg. Jako poslední z dynastie Hoferů skončil s řemeslem předků v roce 1961.

Lanovka z Velké Úpy na Portášky.
Výhled z lanovky na údolí Velké Úpy.

Po dojezdu na Portášky nám Míla sdělila některé historické údaje o této části Krkonoš, poté jsme se vydali na cestu po žlutě značené trase, která nás dovedla až na Sněžku.

Text rozcestníku: Nad Portášovými boudami 1150 m, po ŽTZ Růžohorky 1 km, Růžová hora 2 km, Sněžka 4,5 km.
Děčínská bouda na Růžohorkách.
Výhled z Růžohorek na hlavní krkonošský hřeben.
Cesta z Růžové hory na Sněžku.
Iva nás památečně vyfotila se Sněžkou.

Poslední úsek výstupu na Sněžku od Růžové hory tvoří 365 schodů – šlo nás sedm a Miluška vymyslela, že první schod bude 1. ledna atd. až do 31. prosince, přičemž každý z nás uvede k příslušnému dni svoje datum narození či některého z příbuzných, nebo všeobecně známou událost – a věříte, že jen málokterý den zůstal „plonk“? Tak jsme zavzpomínali na společné známé a odreagovali se od výstupu v úmorném vedru.

Na Sněžku vede 365 kamenných schodů – počítali jsme je. 🙂
Horní stanice lanovky na Sněžku – vrchol je na dohled, dorazili jsme před jednou hodinou po poledni.
Některé spolupochodnice byly na Sněžce (1603 m n. m.) poprvé, já asi naposledy. 🙂

Byl týden před koncem školního roku, proto nával na nejvyšší hoře Česka nebyl tak hrozivý, jak se v létě uvádí – užili jsme si nerušených výhledů, posvačili, popovídali. Naposledy jsme tu s Mirkem byli v roce 2012 – proto se nedivte mému nadšení.

Postáli jsme před pomníčkem náčelníka horské služby KRNAP Adolfa Klepše – při výstupu na Sněžku mu v roce 2017 selhalo srdce.

Kaple sv. Vavřince a meteorologická stanice patří Polákům.
Kaple sv. Vavřince je nejvýše položená barokní památka v Čechách. Byla postavena v 17. století, každoročně se tu koná svatovavřinecká pouť.
Výhled na Luční horu s Luční boudou.
Výhled do Úpské jámy a Obřího dolu.
Sestup ze Sněžky k Obřímu sedlu je možný pouze po Jubilejní cestě.
Odbočka z Jubilejní cesty k Jelence a Pomezním Boudám.
Jubilejní cesta ke Slezskému domu, vpravo cesta do Polska.
Polský Slezský dům a polský turistický rozcestník.
Tentokrát vyfotila naši skupinku Míla – vpravo je pouze výstup na Sněžku, vlevo je vidět Jubilejní cesta, po níž se sestupuje.
Nejkrásnější výhledy a vzpomínky.

Od Slezského domu jsme se po modře značené trase vydali na Luční boudu, část cesty vedla po širokém a bytelném haťovém chodníku přes Úpské rašeliniště – výhledy ohromující!

Luční bouda – v základech prý byl nalezen kámen s letopočtem 1623.
Restaurace v Luční boudě poskytla odpočinek i občerstvení.

Dali jsme si ½ l kofoly za 80 Kč (ale byla dobrá a přišla k chuti i užitku) – na toaletách jsme si pak do mnohem objemnějších cestovních lahví dopustili svěží a chladnou vodu z úpského rašeliniště. 🙂

Z Luční boudy jsme šli po červeně značené trase 1 km do kopce na Modré sedlo k Památníku obětem hor – během té cesty se začaly stahovat hrozivé mraky, proto jsme hodně spěchali ukrýt se na Výrovku.

Cestou od Luční boudy k Modrému sedlu se obloha hrozivě zatáhla.
Památník obětem hor původní kaplička vznikla ve výšce 1509 m n. m. už na přelomu 18. a 19. století, dnešní podoba je z roku 1957. Památník je v Modrém sedle mezi Luční a Studniční horou nad Pecí pod Sněžkou. Je to druhá nejvýše položená kaple v Krkonoších – první je sv. Vavřinec na Sněžce.
Výrovka patří Klubu českých turistů.

Při posezení na Výrovce asi 2x zahřmělo, tři minuty drobně pršelo, pak se začala obloha čistit – do Pece jsme šli za plného slunka a nádherných výhledů.

Richtrovy boudy nad Pecí pod Sněžkou.
Centrum Pece pod Sněžkou
Cestou na autobusové nádraží v Peci pod Sněžkou.

Byli jsme nadšení z výhledů na chalupy na stráních nad Pecí! Odjížděli jsme autobusem v 19.35, v Janských Lázních jsme byli ve 20.15. K večeři sebáky a víno, spali jsme jak dudci. 🙂
Sněžka dala zabrat, ale zvládla jsem to bez problémů a byla šťastná!!

Přehled trasy: Portášky ŽTZ – Růžohorky – Růžová hora – Sněžka MTZ – Jubilejní cesta – Slezský dům – Luční bouda ČTZ – Památník obětem hor – Výrovka ZTZ – Richtrovy boudy ČTZ – Pec pod Sněžkou = celkem 18 km

Čtvrtek 27. 6. – Míla naplánovala celodenní výšlap z Černé hory k Chalupě Na rozcestí a dolů do Pece pod Sněžkou.
Po dobré snídani odchod k lanovce na Černou horu, odjezd v 9.00 – uskutečnili jsme prvovýstup: první lanovkou toho dne, v prvním voze 🙂

Janské Lázně – dolní stanice lanovky na Černou horu

Po příjezdu na Černou horu (1299 m n. m.) jsme se nejdříve zašli podívat na rozvaliny někdejší Sokolské boudy, z níž zůstaly jen základy. Obdivovali jsme polohu chaty – nádherný výhled do kraje.

Sokolská bouda ve výšce 1270 m n. m. pod vrcholem Černé hory, bývalo v ní 200 lůžek. Vznikla v roce 1929, demolice proběhla roku 2019.
Sokolská bouda z Volské louky v roce 2012 – foto Petr Vilgus.

Podle plánu jsme se vydali po žlutě značené trase a u hotelu Černá Bouda odbočili na červenou, která nás vedla přes Liščí horu až k Chalupě Na rozcestí.
Nedaleko horní stanice lanovky na Černé hoře je rozhledna Panorama – nešli jsme se shora rozhlížet, ale připomněli si její vznik, tedy slavné doby minulé.

Rozhledna Panorama na Černé hoře.

Janské Lázně byly na začátku 20. století centrem evropského lyžování. V roce 1925 se zde konalo II. mistrovství světa v severských disciplínách.
Rozmachu lyžování pomohla kabinová lanovka z Janských Lázní na Černou horu, kterou postavili vojáci v roce 1928 – byla to první lanovka pro veřejnost v Českých zemích. Průsek pod lanovkou se stal první sjezdovkou. Lanovka byla v roce 1980 zrušena a nová gondolová byla vedena jinou trasou, v roce 2006 vznikla moderní lanovka kabinová, tedy historicky už třetí v pořadí, a ta slouží dodnes.
Na předposledním sloupu původní lanovky byla v roce 1998 vystavěna rozhledna Panorama – je 21 metrů vysoká a poskytuje nádherný výhled.

Cestou k hotelu Černá Bouda jsme si užívali výhledy na Sněžku a na hřebeny, po nichž jsme včera špacírovali.

Hotel Černá Bouda – výhledy odtud jsou jedinečné.

Během chůze jsme natrefili informační ceduli věnovanou značení v Krkonoších. Odedávna se zimní cesty značily tyčemi, na konci 19. století byly stavěny žulové rozcestníky s uvedením cílů – jeden z nich byl na turisticky strategickém místě zvaném Václavák (1180 m n. m.) obnoven.
U Kolínské boudy nás zastavily jednak skvělé výhledy, ale také stupně vítězů, které jakoby čekaly právě na nás. 🙂

Kolínská bouda
Jen jednou v životě… 🙂

Výhledová cesta, jakou člověk získává za odměnu, pokračovala k dalším chatám, k nekonečné radosti pochodníků.

Pražská bouda na Lučinách.
Kaplička na Lučinách byla postavena v roce 2015.
Chata Mír na Hrnčířských Boudách.
Lesní cestu k Liščí hoře lemovalo množství odkvétajících vstavačů májových.
Lesní bouda s nádherným okolím Liščí louky.
Výhled z Liščí louky na Černou horu – vpravo Hrnčířské Boudy, vlevo boudy nad Pecí pod Sněžkou.
Lyžařská bouda na jižním svahu Liščí hory. Foto 25.9.2009 Honza Groh

U hotelu Lyžařská bouda mají v potoce, stékajícím z Liščí hory, roztomilé sedátko, z něhož si mohou zájemci koupat nohy v chladivé vodě. 🙂

U cesty stoupající vzhůru na Liščí horu (1363 m n. m.) je pamětní kámen nazvaný Boudaři Krkonoše – jsou na něm uvedeny tři výrazné zdejší osobnosti.

Na památníku jsou uvedena jména Yvan Kobr – horolezec, nejlepší krkonošský musher, Vašek Štoček – skialpinista, horolezec, horský záchranář a Jaromír Dostálek – boudař z chaty Purkyně, místostarosta Pece pod Sněžkou – pravděpodobně je instalace pamětního kamene zcela nedávná záležitost.

Výstup na Liščí horu se zdál nekonečný – kopec, vedro. Na hřebeni s vyhlídkovým místem jsme využili lavičky k odpočinku – skvělý výhled na Sněžku a masiv celého hřbetu – od Portášek přes Růžovou horu, ke Slezskému domu a Obřímu dolu až ke Studniční hoře. Zopakovali jsme si včerejší trasu a ocenili Mílinu promyšlenou přípravu.
Pak dále po Liščím hřbetu k Chalupě Na rozcestí – výhled na nedalekou Výrovku a cestu k ní z Modrého sedla. Všude kolem nejen orchideje, ale i zvonky horské, náprstníky, i bílé a spousta žlutých kytek, které nedovedu pojmenovat – prostě zářivá horská květena…
V bufetu Na rozcestí kofola pouze za 65 Kč, dobré posezení, odpočinek.

Chalupa, dříve bufet Na rozcestí, vznikla v roce 1934 na křižovatce cest.

Pak po zeleně značené turistické trase do Pece pod Sněžkou k autobusu, tedy jinou cestou než včera.

Studniční hora a Sněžka ze zeleně značené trasy do Pece pod Sněžkou. Podél cesty množství ještě nekvetoucích hořců tolitovitých.

Dnes jsme si užili sestupů, kolena protestovala, místy utrpení. Přes Severku prudce dolů po kamenech a kořenech, plosky obou nohou (po někdejší operaci) v ohni pekelném.

Výhled na trasu, po níž jsme dnes šli z Černé hory.

Byla jsem celá ráda po příchodu do města, sestoupili jsme ze svahů přímo proti stanici Horské služby KRNAP a kolem Zeleného potoka došli na autobusové nádraží, kolena přestala brzy bolet.
Byli jsme unavení a vyprahlí, v hotelu Delipost vedle terminálu nebyla o kofolu či pivo nouze.
Bylo nám příjemně, v 18.25 začal velmi prudký, ale krátký liják, takže jsme do autobusu s odjezdem v 18.35 do Janských Lázní nasedali jen za mírného deště. Zastávka byla u hotelu Lesní dům, čehož jsme využili a šli se odměnit dobrým jídlem, někteří si pochutnali na smažených žampionech, jiní na haluškách s uzeným masem – všichni spokojení!!

Rekapitulace dnešní trasy: Černá hora – Sokolská bouda – rozhledna Panorama – Kolínská bouda – Pražská bouda – Hrnčířské Boudy – Lesní bouda – Lyžařská bouda – Liščí hora – Chalupa Na rozcestí – Severka – Pec pod Sněžkou = 16 km těžkým terénem

Příchod do hotelu Arnika ve 20.25, za 5 minut plánovaný začátek sedánku v klubovně – tam závěrečný seminář k nordic walkingu a fotokurzu, který během dvou dní probíhal. Též projekce o turistickém značení a akcích odboru Tesla z dílny BRAJA – tam se několikrát objevil Mirek, i mluvil, byla jsem zcela ochromena, dnes to byly právě 4 roky a jeden měsíc, co Mirek už s námi není. Viděla jsem ho v těch filmech, srdce mi bušilo, slyšela jsem jeho hlas, chvěla jsem se. Těžká a zároveň krásná chvilka.

Pátek 28. 6. – dnes jsme z role turistické přešli do role lázeňských hostí a většina z nás se věnovala prohlídce okolí Janských Lázní. Značení v těchto místech je dobré a cesta vyšperkovaná všelikými informacemi na vývěsních cedulích – nechali jsme se vést.

Altánek v Janských Lázních.
Pískovcová socha Krkonoše je z roku 1906.
Fotografie většiny účastníků turistické akce odboru KČT Tesla Jihlava v Krkonoších. Foto František.
Penzion s diecézní středisko Marianum na Horní promenádě v Janských Lázních.
Dětská léčebna Vesna z 80. let minulého století.

Kousek za areálem dětské léčebny Vesna jsme procházeli Rudolfovým údolím lemovaným minerálními prameny.
Teplý léčivý pramen byl podle legendy objeven už v roce 1006. Nejznámější z pramenů jsou Janův a Černý s teplotou 27,5 °C – vyvěrají pod budovou Lázeňského dvora.

Starostův pramen byl zrekonstruován, voda je chuťově vynikající.

Pánský pramenbyl při stavbě léčebny Vesna sveden k ostatním vodním zdrojům Rudolfova údolí.

Stezka korunami stromů vznikla na okraji Janských Lázní, výška vyhlídkové věže je 45 metrů.

Mne neoslovila, míním, že lépe je pobýt mezi stromy nežli nad jejich korunami. A do kraje i k nebi se rozhlížet z horských stezek.

Na oběd jsme zašli do hotelu Bellevue vedle kolonády – ten patří také majitelce Arniky – prostředí nádherné, obsluha vzorná, jídlo dobré.
Udělali jsme sumář: po dnešních 7 kilometrech jsme ušlapali na trasách celkem 48 km + procházky a pochůzky = jsme s výkonem spokojeni.

Vzácný doklad pro můj turistický archiv.

Z Janských Lázní jsme vyjeli v 16.30, v Praze na Černém Mostě v 18.00, okamžitě metrem na Florenc, stihli jsme výbornou pizzu ve stánku, před 19. na stanovišti autobusu Regiojet, měli jsme jak z Janských Lázní, tak z Prahy místenky, na kufry bylo místo dole, takže fajn, cestou asi 35 minut zdržení v koloně, před 10. hodinou večer v Jihlavě – Svobodovi mě autem zavezli domů.
Jsem šťastná, že jsem došla na Sněžku, byla na Luční a Výrovce, zavzpomínala a po letech všechno okoukla – snad ne naposledy. 🙂
Srdce jásá a nohy nebolí!!

Články o předchozích návštěvách Krkonoš:
Krkonoše – Svatý Petr
Krkonoše – Harrachov
Brádlerovy boudy – Krkonoše
Žacléřsko
Krkonoše – Výrovka

Jedna odpověď na “Krkonoše s výstupem na Sněžku”